Om det blir rättegång i en domstol
Om du har blivit utsatt för ett brott,
kanske det blir rättegång i en domstol.
Då ska den person eller de personer
som är misstänkta för brottet berätta om det.
Domstolen ska sedan besluta
om de är skyldiga till brottet eller inte.
Om det blir rättegång
ska du som varit offer för brottet
också vara med i domstolen.
Det kan vara skönt att veta innan
vad som ska hända i domstolen.
Du kan läsa mer om det i Brottsoffermyndighetens broschyr Rättegången – hur blir den?
Du kan också se en film om hur en rättegång går till.
Hej och välkommen.
Hej och välkommen. Gick det bra att ta sig hit? Det är sal 3 här borta. Vi går och sätter oss. [PLING PLONG]
Tingsrätten håller huvudförhandling i mål mellan åklagaren och Johan Bengtsson. Parter och ombud kallas till sal 3.
God morgon. Jag heter Martin Weyler, jag är rådman och rättens ordförande. Förutom mig består rätten av tre nämndemän: Lars Johansson, Kim Holmberg och Therese Norén. Vid min sida sitter notarien Sofie Nilsson som sköter tekniken och för anteckningar. Då börjar vi med att kontrollera att alla är här. Från Åklagarmyndigheten har vi vice chefsåklagare Anna Remse. Vi har också målsäganden Maja Lukic tillsammans med målsägandebiträdet, tillika advokaten, Pehr Amrén. Den tilltalade, Johan Bengtsson, tillsammans med sin försvarare, advokaten Sogand Sasanpour. Slutligen har tingsrätten kallat vittnet Anna Lindqvist som väntar här utanför. Bra, alla är närvarande. Finns det något hinder mot förhandlingen?
Nej.
Bra. Då kan vi börja huvudförhandlingen. Varsågod åklagaren och framställ ansvarsyrkandet.
Tack för det. Jag yrkar ansvar för sexuellt ofredande och påstår följande: Johan Bengtsson har ofredat Maja Lukic på ett sätt som kan förväntas kränka Maja Lukics sexuella integritet genom att med båda händerna beröra hennes bröst utanpå kläderna och därefter hålla sin hand mot sitt kön i sin byxa samt fälla uttalanden av sexuell innebörd. Det hände den 15 juni i år på torget i Solna. Johan Bengtsson begick gärningen med uppsåt. Tack.
Tack för det. Har målsäganden något skadeståndsyrkande?
Ja tack. Som ombud och målsägandebiträde för Maja Lukic framställer jag följande skadeståndsanspråk: Maja Lukic yrkar att tingsrätten ska förplikta Johan Bengtsson att utge skadestånd med 6 000 kronor varav 5 000 kronor avser kränkning samt 1 000 sveda och värk. Hon yrkar vidare ränta på skadeståndsbeloppet enligt sjätte paragrafen räntelagen från brottsdagen till dess full betalning sker. Hon biträder åtalet. Tack.
Tack. Vilken är Johan Bengtssons inställning till ansvarsyrkandet, skadeståndsyrkandet och de yrkade beloppen?
Johan Bengtsson förnekar gärningen och bestrider skadeståndsyrkandet. Han vitsordar inte det yrkade beloppet. Sättet att beräkna räntan vitsordas dock som skäligt i och för sig.
Tack, då var det dags för sakframställningarna. Varsågod, åklagaren.
Tack. Den här händelsen tilldrar sig fredagen den 15 juni i år och platsen är Solna. Maja Lukic hade besökt Club Z tillsammans med några vänner på kvällen. Strax innan midnatt bestämde sig sällskapet för att lämna klubben. Medan Maja Lukics kamrater hämtar ut sina ytterkläder i garderoben kommer Maja Lukic att vänta utanför på torget. När Maja Lukic befinner sig utanför på torget är det en man som går förbi, som senare identifieras som Johan Bengtsson. Mannen kommer då att fråga Maja Lukic om hon vill följa med på fest. Maja Lukic kommer att svara nej och vänder sig ifrån Johan Bengtsson. Johan Bengtsson kommer då att ta på Maja Lukics bröst bakifrån och när hon vänder sig om ser hon att Johan Bengtsson har sin hand på sitt kön innanför sina byxor. Johan Bengtsson frågar då Maja Lukic om hon vill ha sex. Maja Lukic svarar Johan Bengtsson att det vill hon inte och säger åt honom att gå därifrån. Därefter söker Maja Lukic uppmärksamhet hos en entrévärd som står utanför klubben och berättar vad som har inträffat. Entrévärden kommer att tillkalla polis som också kommer på plats och kommer att gripa Johan Bengtsson. Händelseförloppet kommer att iakttas av ett vittne, Anna Lindqvist, som också är åberopad att höras i målet. Vittnesförhöret ska styrka det sexuella ofredandet på det sett jag har påstått i stämningsansökan. Tack.
Vill målsägandebiträdet utveckla målsägandes skadeståndstalan?
Ja tack. Maja Lukic anser att de yrkade beloppen om 5 000 kronor för kränkning och 1 000 för sveda och värk är skäliga. Hon kommer att berätta själv hur hon mått efter händelsen.
Vill försvararen komplettera sakframställan?
Ja, Johan Bengtsson hade druckit en hel del alkohol under den här kvällen och har få minnesbilder. Han förnekar dock att han skulle ha sexuellt ofredat målsäganden.
Dags att hålla förhör med dig, Maja Lukic. Du sitter kvar på din plats och svarar på de frågor man ställer till dig. Som målsägande kommer du inte att avlägga ed och talar inte under straffansvar. Vi kommer att spela in förhöret med dig med ljud och bild. Förhör i tingsrättens mål B1015 med målsägande Maja Lukic. Förhöret är åberopat, och det är åklagaren som inleder. Varsågod.
Jag tänkte be dig berätta med egna ord vad som hände den här kvällen.
Jag och mina kompisar var ute på Club Z. När vi skulle gå hem tog det lång tid för de andra att få ut sina jackor så jag väntade utanför, på torget. Då kommer han där fram till mig och frågar om jag vill följa med på fest. Jag säger att jag inte vill och vänder mig bort från honom. Då känner jag att någon tar mig på brösten bakifrån. Jag vänder mig om, och då står han där och frågar om jag vill ha sex. Han har sin hand innanför byxorna. Jag blir rädd och säger att jag inte är intresserad och så berättar jag för vakterna vid entrén vad som hänt. Jag pekar ut han som gjorde det. En av vakterna går då fram och pratar med honom och efter ett tag kommer polisen.
Vad var klockan när ni bestämde er för att gå hem?
Klockan var ungefär elva på kvällen.
Hade du druckit alkohol under kvällen och i så fall hur mycket hade du druckit?
Jag hade väl druckit två glas vin.
Kände du dig berusad?
Inte särskilt.
Kan du berätta lite mer i detalj hur det gick till när han tog dig på brösten?
Ja... Jag vände mig bort när han hade frågat om den där festen. Jag var inte intresserad och försökte gå därifrån. Men jag hann inte så långt förrän jag känner att nån tar mig på brösten, så då vänder jag mig om.
Du säger "brösten". Tog han dig på båda brösten?
Ja, med båda händerna.
Vad hände efter det?
Jag blev rädd. Jag vände mig mot honom, snabbt. Då slutade han ta på mig. Han tittade på mig, och sen stack han ner en hand i byxorna och så frågade han om jag ville ha sex.
Gjorde han något med handen i byxorna?
Han smekte sig själv innanför byxorna.
Kanske en svår fråga, men såg du om han hade handen innanför kalsongerna?
Det vet jag inte. Den var i alla fall innanför hans jeans.
Du sa att han frågade om du ville ha sex. Kommer du ihåg på vilket sätt han sa det?
Ja, han sa "om vi skulle ligga" eller nåt sånt.
Svarade du honom, och i så fall vad?
Jag sa att jag inte ville. Jag blev rädd och gick fram till vakten utanför entrén och sa till honom vad som hänt.
Okej. Vad hände efter det, då?
Jag pekade ut han som gjorde det. Då gick vakten fram och pratade med honom. Sen kom mina kompisar och då berättade jag för dem.
Såg du vad som hände med mannen?
Ja, vakten stod och höll honom i armen. Sen kom polisen och pratade med mig. Jag tror att de tog med honom i sin bil.
Personen som gjorde det, finns han i salen?
Ja, det är han där borta.
Du nickar åt Johan, som sitter här borta. Kände du Johan Bengtsson sedan tidigare?
Nej, jag vet inte vem det är.
Du vet inte vem det är. Tack, då har jag inga fler frågor.
Tack åklagaren. Varsågod, advokaten Pehr Amrén.
Maja, du kan börja med att berätta hur du har mått efter den här händelsen.
Jag mådde inte särskilt bra. Jag sov dåligt på nätterna. Jag var hemma från jobbet några dagar efter att det hade hänt. Och så har jag blivit rädd för att vara själv ute på kvällarna. Jag vill inte gå ut själv om det är mörkt, så då behöver jag ha nån med mig.
Tack. Jag har inga fler frågor.
Tack. Varsågod, advokat Sogand Sasanpour.
Hur mycket alkohol hade du druckit den här kvällen?
Några glas vin. Två eller tre stycken.
Var det mycket folk på torget?
Ja, det var ganska mycket folk.
Du har berättat att någon tafsade på dig. Minns du hur du stod när det hände?
Jag stod med ryggen mot honom.
Tack, inga fler frågor.
Tack. Har någon en kompletterande fråga?
Jag har en.
Varsågod, åklagaren.
Maja, du såg alltså inte den här personen som tog på dig?
Nej, det gjorde jag inte, men det måste ha varit han. Han stod precis bakom när jag vände mig om.
Tack. Inga fler frågor.
Tack. Jag förklarar förhöret avslutat.
Vi fortsätter med förhöret med den tilltalade, Johan Bengtsson. Det går till precis som förut. De kommer att ställa frågor till dig, och vi spelar in förhöret med ljud och bild. Förhör i tingsrättens mål B1015 med den tilltalade Johan Bengtsson. Jag överlämnar till åklagaren att inleda förhöret. Varsågod.
Jag tänkte börja med att be dig berätta själv vad du minns från den här kvällen.
Jag var hemma hos några kompisar och hade förfest. Senare på kvällen ringde en annan kompis och bjöd in mig till en annan fest. Jag sa att jag skulle komma dit. Sen minns jag inte så mycket mer. Jag vet att jag står på torget och att en vakt håller mig i armen och säger att jag ska vänta tills polisen kommer dit. Sen minns jag bara att jag vaknar på morgonen i polisens fyllecell.
Hur mycket hade du druckit under kvällen då?
8-9 öl och några shots hemma hos mina kompisar.
Vad är det för öl vi pratar om?
Mest starköl.
Var du berusad?
Ja, det var jag. Jag har en hel del minnesluckor. Jag minns inte allt som hände under kvällen.
Nej... Du greps på torget den här kvällen. Minns du att du befann dig på torget?
Nej. Jag minns att det kommer fram några vakter som pratar med mig men jag minns inte vad de säger. De säger att jag ska vänta med dem tills polisen kommer dit. Sen minns jag inget förrän jag vaknar i fyllecellen.
Jag påstår att du har tagit Maja på brösten och frågat om hon vill ha sex. Minns du att du mötte henne den kvällen?
Nej, det kommer jag inte ihåg.
Känner du Maja sen tidigare?
Nej, jag har aldrig träffat henne.
Känner du igen henne när du ser henne här idag?
Nej, det gör jag inte.
Tack, då har jag inga fler frågor.
Tack åklagaren. Har målsägandebiträdet några frågor?
Nej tack.
Varsågod, försvaret.
Ja tack. Vi har hört i dag att åklagaren menar att du har tafsat på målsäganden och frågat om hon vill ha sex. Är det något som du har gjort?
Nej. Jag behandlar inte tjejer så. Jag tycker inte att det är ett okej beteende så jag skulle aldrig göra så här.
Har du någon gång tafsat på en tjej, kanske i samband med alkoholintag?
Nej, aldrig. Det skulle jag aldrig göra.
Tack, inga fler frågor.
Har någon annan kompletterande frågor?
Nej tack.
Då förklarar jag förhöret avslutat. Behöver målsäganden stanna kvar?
Ja, Maja vill gärna stanna kvar.
Maja, du har rätt att få ersättning för resa hit och förlorad arbetsförtjänst. Vänd dig till receptionen efter förhandlingen. Vi fortsätter med vittnesförhör.
[PLING PLONG]
Anna Lindqvist kallas till sal 3.
Det är du. Lycka till, då.
Tack.
Hej, är det du som är Anna Lindqvist? Varsågod och stig fram och sätt dig i stolen. I vittnesstolen. Anna, är du släkt eller närstående till någon inblandad i det här målet?
Nej...
Känner du till varför du är kallad hit idag?
Ja.
Du ska höras om en händelse den 15 juni på torget här i Solna. Först ska du få avlägga en vittnesed. Det innebär att du talar under straffansvar och är skyldig att tala sanning. Om du skulle tala osanning eller medvetet undanhålla något som du kommer ihåg kan du bli dömd för mened. Förstår du vad det innebär? Mm. Om det är nåt du är osäker på, säg då gärna till. Förhöret kommer att gå till så att åklagaren börjar ställa frågor till dig och sedan kommer målsägandebiträdet och försvararen att ställa ytterligare frågor. Förhöret kommer att spelas in med ljud och bild. Förstår du var det innebär att vittna? Ja. Då ska du få avlägga vittneseden. Jag ber dig säga efter mig.
Jag, Anna Lindqvist lovar och försäkrar på heder och samvete att jag ska säga hela sanningen och inget förtiga, tillägga eller förändra.
Du har avlagt ed och talar under straffansvar. Vittnesförhör med Anna Lindqvist. Förhöret är åberopat av åklagaren som inleder, varsågod.
Du vet ju vilken händelse det gäller. Jag ber dig att själv börja berätta vad du minns från den här kvällen.
Jag var ute med hunden och hörde höjda röster från andra sidan torget. Jag gick närmare och hör att han där frågar nånting i stil med: "Ska du med på fest, eller?" till en tjej. När jag hörde att hon inte var intresserad gick jag närmare så att han skulle förstå att jag ser och hör allt du säger. Ungefär samtidigt som jag går närmare ser jag att tjejen vänder sig om, bort från killen. Men han följer efter henne. Och sen ser jag hur han klämmer henne på brösten och tar på sitt kön. Samtidigt som han har handen innanför byxorna frågar han om hon inte vill ha sex med honom. Allt hände så snabbt att jag knappt hann reagera. Och så hade jag hunden. Men det hela slutade i alla fall med att... Ursäkta. Det slutar med att hon går fram till en ordningsvakt som omhändertar killen. Jag frågade om hon var okej. Strax därefter kom ett par tjejer fram. Det verkade vara hennes kompisar.
Känner du igen Johan Bengtsson och Maja Lukic som sitter här idag?
Ja.
Kände du nån av dem sedan tidigare?
Nej, jag hade inte träffat dem tidigare. Bortsett från den kvällen.
Vi backar tillbaka lite. Du nämnde att Johan Bengtsson tog Maja på brösten. Kan du berätta lite mer om det?
Ja, han stod bakom henne. Hon hade precis vänt sig om. Han bara sträckte fram armarna och tafsade. Eller klämde, eller vad man ska säga.
Du nämnde att han sa "Vill du ha sex?" I vilket skede sägs det här?
Först tafsade han. Och samtidigt som han tog på sitt kön, så frågade han... Han sa faktiskt: "Vill du knulla?"
Det kanske är svårt att svara på men när han tog på sitt kön, hade han handen innanför eller utanpå kläderna?
Handen var innanför byxorna.
Såg du det?
Ja, jag såg att han rörde handen upp och ner med sitt kön några gånger.
Kunde du se att han rörde vid sitt kön?
Jag såg inte handen, om det är det du menar. Men jag såg att han stoppade handen innanför byxorna och att det rörde sig upp och ner.
Okej... Det här inträffade ju runt midnatt i juni. Hur var det med ljusförhållandena? Var det möjligt att se det här? Var det mörkt eller ljust?
Nej, solen hade inte gått ner, så jag kunde se klart och tydligt.
Kan det vara nån annan än Johan Bengtsson som har gjort detta mot Maja?
Nej, jag känner igen honom. Och så såg jag också när vakten tog honom.
Har du nån uppfattning om hur målsäganden verkade efteråt?
Chockad. När jag frågade hur det var med henne var hon skakad. Hon hade inte riktigt fattat vad det var som hände. Det såg ut som att hon grät när hennes kompisar kom fram.
En sista fråga: Det är fredag kväll. Hade du druckit nånting den här kvällen?
Nej, jag skulle köra min son till ridningen tidigt på morgonen efter.
Så du var helt nykter?
Ja.
Tack för det, inga fler frågor.
Har målsägandebiträdet några frågor?
Tack, jag har fått svar på dem.
Jag överlämnar ordet till försvaret.
Minns du hur långt ifrån målsäganden och killen du stod när du gjorde dina iakttagelser?
Ja, vad kan det ha varit 25-30 meter, kanske. Men jag gick närmare när han frågade om festen. Då stod jag kanske 15 meter bort.
Minns du om det var några andra på torget vid den aktuella tidpunkten?
Jag tror att det var några som rörde sig över torget.
Den här killen, uppfattade du honom som berusad?
Ja, han verkade full. Han sluddrade lite på orden, och verkade allmänt instabil.
Tack, inga fler frågor.
Någon som har kompletterande frågor?
Nej tack.
Då förklarar jag förhöret avslutat. Om du har haft kostnader kan du vända dig till vår reception. Det kan gälla reskostnader eller förlorad arbetsförtjänst. Tack för att du vittnade. Stanna kvar om du vill, men du får också gå. Vill du stanna kvar får du slå dig ner på bänken. Vi tackar dig så mycket.
Bevisupptagningen är färdig. Dags att gå igenom dina personliga förhållanden, Johan Bengtsson. Du förekommer inte i belastningsregistret. Hur ser din livs- och familjesituation ut?
Jag pluggar och bor själv i en etta.
Några barn och någon inkomst?
Inga barn. Jag har studiemedel och jobbar extra på ett lager ibland. Jag har väl en årsinkomst på ungefär 150 000 kronor.
Har någon annan några frågor om det här?
Nej tack.
Då är vi klara med personalian, och så får jag be åklagaren avsluta. Varsågod.
Tack för det. Vi har nu tagit del av den åberopade bevisningen i målet: Förhör med målsäganden Maja, förhör med Johan Bengtsson, tilltalad i målet, och vi har även hör vittnet Anna Lindqvist berätta om händelsen. Jag anser att målsägandens berättelse ska läggas till grund för bedömningen. Målsäganden Maja har lämnat en trovärdig och sammanhängande berättelse. Den verkar vara självupplevd och är också i avsaknad av överdrifter. Maja har också blivit illa berörd vid det här tillfället. Hon har tagit kontakt med en vakt på platsen som i sin tur har tillkallat polis. Målsäganden har pekat ut Johan Bengtsson som gärningsman på platsen och har också pekat ut honom här idag som gärningsperson. Målsäganden känner inte Johan Bengtsson och saknar anledning att beljuga honom. Målsäganden har haft goda möjligheter att iaktta gärningsmannen. Hon befann sig nära honom och det var förhållandevis ljust. Det är juni och natt, men man ser tydligt ändå. Målsägandens uppgifter är tillförlitliga. Den omständigheten att målsäganden hade intagit en viss mängd alkohol förändrar inte den saken enligt mitt synsätt. Genom målsägandens berättelse är det utrett att en person, senare identifierad som Johan Bengtsson, har tagit henne på brösten, frågat henne om hon vill ha sex och även berört sitt eget kön. Det här är ett beteende som är att bedöma som ett sexuellt ofredande. Målsägandens berättelse får stöd av vittnet Anna Lindqvists berättelse. Anna Lindqvist har gjort direkta iakttagelser här på platsen. Hon har haft sin uppmärksamhet riktad mot parterna och har också pekat ut Johan Bengtsson som den som gjort det här mot Maja. Vittnet har också pekat ut här i dag att det är Johan Bengtsson som är gärningsman. Vittnet har kunnat göra sina iakttagelser under bra ljusförhållanden. Vittnet var också helt nyktert så det finns ingen anledning att ifrågasätta henne. Hon känner inte heller någon av parterna sedan tidigare. Johan Bengtsson har inte kunnat lämna uppgifter om händelseförloppet. Han var väldigt berusad vid tillfället och har inga minnesbilder av händelserna. Händelseförloppet är utrett genom målsägandens och vittnets berättelser. Johan Bengtsson har genom sitt faktiska handlande kränkt målsägandens sexuella integritet genom sitt agerande. Det har han haft anledning att räkna med. Det var ett uppsåtligt agerande. Bengtsson ska dömas för sexuellt ofredande på det sätt som angetts i gärningspåståendet. Vad gäller påföljden för sexuellt ofredande ingår böter och fängelse i två år i straffskalan. Med hänsyn till omständigheterna menar jag att påföljden kan stanna vid böter. Det är mitt yrkande. Tack.
Varsågod, målsägandebiträdet, att slutföra talan för målsäganden.
Målsäganden menar att det är visat att Johan Bengtsson har gjort sig skyldig till sexuellt ofredande. Han har därigenom kränkt hennes personliga integritet på ett allvarligt sätt. I målsägandeförhöret har vi fått höra Maja berätta om hur händelsen påverkat henne. Hon har haft svårt att sova och är rädd för att röra sig ensam på kvällarna och i mörker. Genom bevisningen är det klarlagt att Johan Bengtsson handlat på ett sätt som typiskt sett är ägnat att kränka en persons sexuella integritet. Han är därigenom också skadeståndsskyldig i enlighet med skadeståndsyrkandet. Vi menar att yrkade belopp för kränkning och sveda och värk är skäliga. Maja Lukic yrkar därmed fullt bifall till sin talan. Därigenom är vi beredda att överlämna målet för rättens prövning. Tack.
Maja Lukic, har du något att tillägga utöver vad målsägandebiträdet har sagt?
Nej, det tror jag inte.
Tack så mycket. Jag överlämnar ordet till försvaret.
Tack. Johan Bengtsson förnekar att han skulle ha sexuellt ofredat målsäganden. Han känner inte målsäganden och har inte några minnen av att han har träffat henne innan dagens datum. Han har inte haft anledning att tafsa och han har aldrig begått den här typen av gärning mot någon tidigare. Bengtsson vidgår att han befann sig på torget den här kvällen, men det är viktigt att komma ihåg att gärningen ägde rum vid midnatt under en fredagskväll. Det har varit livat och fest på stan med mycket folk i rörelse. Vittnet Anna Lindqvist har berättat att det rörde sig andra personer över torget i samband med gärningen. Hon har även berättat att hon stod cirka 30 meter från målsäganden och gett uttryck för viss osäkerhet kring vad hon egentligen hörde den här tafsande killen säga. Rätten bör minnas att det var sent på kvällen och att det antagligen i vart fall hade börjat skymma. Det får vi utgå ifrån. Då kan det ifrågasättas om vittnet verkligen kan ha sett vad som hände. Vad gäller målsägandens utpekande av min klient ska rätten bortse från det. Gärningspersonen stod bakom henne när han tafsade så hon kan omöjligt ha sett ven det var som tog på hennes bröst.
Målsäganden var också alkoholpåverkad vid tillfället. Det finns därför tvivel kring hennes uppgifters tillförlitlighet. Hon kan ha misstagit sig. Sammantaget kan det därför inte Anna Lindqvist och min klient framgår att han var mycket berusad vid tillfället och senare också placerades i polisarrest just på grund av berusning. Vittnet beskrev honom som sluddrig och instabil. Min klient har själv uppgett att han druckit en hel del alkohol under kvällen. Frågan är då om han ens var kapabel att smyga sig på målsäganden, tafsa på henne, knäppa upp sina byxor och ta på sig själv, allt på så kort tid som vittnet har gjort gällande. Det här kan ifrågasättas. Genom utredningen i målet är det inte visat att min klient har begått gärningen. Åtalet är inte ställt bortom allt rimligt tvivel och ska ogillas, likaså det enskilda anspråket. Om tingsrätten skulle komma fram till att Bengtsson är skyldig till sexuellt ofredande är det genom bevisningen i vart fall inte styrkt att han hållit handen mot sitt kön. Varken vittnet eller målsäganden har sett gärningspersonen beröra sina könsdelar. Ett alternativt händelseförlopp skulle kunna vara att gärningspersonen stoppade handen i byxfickan eller rättade till byxorna. Att missta den typen av rörelse för beröring av det egna könet är lätt hänt på flera meters avstånd. Särskilt när den man tittar på har ytterkläder på sig. Jag kan inte säkert veta hur det har förhållit sig, men det kan nog rätten inte heller. Om tingsrätten ändå skulle finna att Bengtsson gjort sig skyldig till sexuellt ofredande i enlighet med åtalet bör påföljden stanna vid ett måttligt bötesstraff. Vad gäller skadeståndet överlämnas till rätten att bedöma om beloppet är skäligt. Jag stannar där och överlämnar åtalet till rättens prövning. Tack.
Johan Bengtsson, har du något att tillägga utöver vad din försvarare har sagt?
Nej.
Jag ber att få försvarets och målsägandebiträdets kostnadsräkningar.
Jag yrkar enligt taxa, tack.
Jag yrkar också enligt taxa.
Jag förklarar förhandlingen avslutad. Dom finns tillgänglig på rättens kansli inom en vecka. Om man vill ha del av domen kan man lämna in e-postadress till receptionen så skickar vi ut den. Då får jag tacka alla för idag.
Tack.
Klicka på det du vill läsa om.